תיאורי מקרה

ילדים לא יושבים ומספרים על חויותיהם ורגשותיהם.
ילדים מספרים על עצמם בדרך סימבולית של משחק ,ציור , הצגה ...

דוגמה לטיפול בבעיות רגשיות על רקע לקות פיזית
דוגמה לטיפול בילד אוטיסט
דוגמה לטיפול בחרדת נטישה ובעיות שינה
דוגמה לטיפול בילד עם בעיות תקשורת והזנחה הורית
דוגמה לטיפול במשבר גירושין
דוגמה לטיפול בנער שסבל מדיכאון

דוגמה לטיפול בבעיות רגשיות על רקע לקות פיזית

נעמה (שם בדוי), ילדה בת 5 לקוית שמיעה וראיה , הסובלת כתוצאה מכך גם מבעיות רגשיות כגון: חוסר ביטחון עצמי, נוקשות וצורך רב בשליטה. קשיים אלה באו ליד ביטוי בהתקפי זעם, שתלטנות על ילדי הגן והתנגדות לקבלת סמכות.
בתחילת הטיפול פגשתי ילדה קטנה, כעוסה, חשדנית ועצובה. נעמה ציירה רק בעיפרון או בטושים (חומרים המאפשרים שליטה רבה בתוצר ודיוק רב ), ציוריה העידו על נוקשות ועומס רגשי רב .
לעיתים קרובות היא מחקה ותיקנה כל קו או מעכה את הציור בכעס וזרקה על הרצפה .
במהלך הטיפול ליוויתי אותה מתוך קבלה של קשייה והכלתי את תיסכולה .
בהמשך הצעתי לה לעבוד בחומרים יותר רכים , פחות מדויקים ונשלטים. בהתחלה היא סירבה אך אט אט נענתה. ציירנו יחד בפנדה וגואש, כאשר היא נהנת הן מחווית העשייה המשותפת והן מהשחרור.
ציוריה הפכו רכים ושמחים יותר. במקביל לשינוי בטיפול החלו שינוים בהתנהגותה בגן ובבית.
היא החלה לשתף פעולה עם הילדים ,הייתה פחות שתלטנית ,כעוסה ונוקשה .
התקפי הזעם נעלמו והחשוב מכל נעמה החלה לחייך ליהנות ולצחוק...
כשנעמה אמרה לי "עכשיו אני יכולה גם לבד" זה היווה עבורי סימן להיותה מוכנה ובשלה לסיים את הטיפול ואכן התחלנו בתהליך הפרידה.



דוגמה לטיפול בילד אוטיסט

נדב (שם בדוי) הוא ילד אוטיסט בן 6, יפה ועדין.
בתחילת הטיפול לא יצר שום קשר מילולי ונמנע מקשר עין עימי.
הוא היה נעמד מול לוח הציור ולא עושה דבר, (למרות שהדף והצבעים היו מונחים מולו),
לאחר כמה מפגשים בהם הצעתי שיציר ואף הדגמתי, נדב פנה לדף וצייר קוים צבעונים לאורך המסגרת והקפלים בלבד. מעשה שהעיד על רמת החרדה הגבוהה בה היה שרוי. בהמשך החל להוסיף צורות בין הקווים אך כשסיים עמד ולא ביקש דף נוסף. כשהצעתי לו דף נוסף הוא רק הנהן בראשו אך נמנע מלדבר. לאחר תקופה מסוימת חלה התקדמות באופני התקשורת של נדב והוא החל להעיף מבט חטוף לעברי ולהשתמש במילים כשהוא מבקש: " דף , צבע ,עוד.. ".
הרגע המרגש ביותר היה כשנדב אמר "גם את" (ובעצם ביקש שאצייר עימו), משפט שהעיד על היכולת שלו לצאת קצת מהבועה האוטיסטית ולהביע רצון בקשר. לאורך תקופה ארוכה ציירנו ביחד ( בהתאם לרמתו ויכולותיו, כדי שלא יאיים עליו).
לקראת סוף הטיפול נדב צייר שני אנשים מחייכים ואמר:"זה נדב זה דנה".
עבור נדב זה הישג גדול.



דוגמה לטיפול בחרדת נטישה ובעיות שינה

גילי (שם בדוי) ילדה רזה ,שובבה ותזזיתית כבת 5 , אשר הגיע לטיפול בגלל חרדות נטישה ובעיות שינה .
הבעיות נבעו מתאונת דרכים שעברה כשנה לפני כן, בעקבות התאונה האשפוז וניתוח ברגלה נשארה גילי עם רגל אחת קצת קצרה יותר מהשנייה.
בתחילת הטיפול התקשתה להיפרד מאמה ולהישאר עימי בחדר, סירבה לשתף פעולה ובכתה שהיא רוצה הביתה.
לאחר מספר מפגשים משותפים עם גילי ואמה הסכימה גילי שאימה תחכה בחוץ ובדקה זאת כל כמה דקות.
גילי החלה לשחק בתיאטרון בובות ולהציג אגדות בהן זאב טורף את אמא והילדה נשארת ביער לבד ( בדרך זו סיפרה לי גילי על החרדות שלה לאבד את אימה, ועשתה השלכה והעתקה של הפחד שלה למות לפחד שאימה תמות).
אני שיקפתי את פחדיה של הילדה והאם לאבד זו את זו, גילי הייתה נאנחת ומהנהנת בראשה.
לאחר תקופה החלה גילי לצייר חיות וחפצים שנשברו או נפצעו וביקשה שיחד נתקן ונדביק אותן,
למשל: שפן שנקרעה לו האוזן ויש צורך לחברה מחדש .
לאחר תקופה ארוכה של תיקונים וריפוי חיות, בובות וחפצים עברה גילי לשחק עם בובות, לטפל בהן כמו אמא ולהרגיען שהיא תמיד תישאר כאן לצידן.
במקביל מצבה בבית השתפר היא נפרדה מהאם בקלות (גם בגן) וישנה במשך כל הלילה , ללא סיוטים.



דוגמה לטיפול בילד עם בעיות תקשורת והזנחה הורית

מקס (שם בדוי) ילד בן 11, שהוצא מהבית בעיקבות הזנחה הורית, וחיי בפנימייה טיפולית.
כשהגיע לטיפול לא תיקשר מילולית והתנהג בצורה ביזארית.
בכיתה התחבא מתחת לשולחן וסירב ללמוד, הילדים לעגו לו ולא היו לו חברים.
לאחר זמן מה בטיפול החל להציג בעזרת בית הבובות את חווית חייו,
האב והאם בהצגה רבו כל הזמן, הכו זה את זה, זרקו חפצים והילדים התחבאו בארון.
בהמשך תיאר בציור את תחושות היותו נטוש ולבד בעולם, למשל:צייר חתול רחוב עם בית קטן מדי ונעול בפניו.
בהמשך החל לצייר לוחמים קטנים בעיפרון כשהוא לא מרוצה מהתוצר, מרבה למחוק או זורק את עבודתו לפח. לאחר תקופה הצעתי לו לשכב על דף גדול שהנחתי על הרצפה ושאני אצייר את הקונטור של גופו, ( זו טכניקה בתרפיה באומנות להעצמת נושא על ידי הגדלתו).
מקס נענה בשמחה וצייר את עצמו כלוחם, הוא ביקש לחזור על טכניקה זו שוב ושוב.
גם בבית ספר חל שינוי מקס הפך מקורבן לתוקפן( אך באופן זמני),לקראת סוף הטיפול בנה לעצמו חדר מחמר, החל לצייר לוחמים באינטראקציה זה עם זה.
בבית הספר ובפנימייה דיווחו על שיפור במצבו : היו לו מספר חברים, לא לעגו לו יותר, תוקפנותו ירדה והוא נראה שמח יותר.
(פירוט מעמיק ואקדמי יש במאמר: "מחתול רחוב ללוחם נינג'ה", המופיע במאמרים).



דוגמה לטיפול במשבר גירושין

רוני (שם בדוי) ילדה יפה ועדינה כבת 7. הגיעה לטיפול בעקב קשיי ריכוז בבית הספר שהופיעו סביב משבר הגירושים של הוריה.
בתחילת הטיפול הרבתה לשחק בבית הבובות ולהציג חיי משפחה שגרתיים (שחזור העבר או הפנטזיות שלה לשלמות המשפחה- שהוריה יחזרו), לאחר שהתפתח הקשר והאמון בטיפול החלה לצייר את המשבר שעברה. היא ציירה את ההתרחקות בין הוריה בעיפרון או בטוש שחור וללא צבע , בחירה שמעידה על החרדה שהנושא עורר בה, הטעינות והקושי להתמודד עם המצב רגשית.
לאחר זמן מה החלה לעסוק בחווית שלה מהגרושים וציירה ילדות ונסיכות עצובות או מבוהלות, התכנים היו אומנם קשים אך הציורים כבר לא היו בשחור והיא החלה להכניס צבע חזרה לחייה , במקביל היה שיפור בבית הספר מבחינה לימודית וחברתית.
לקראת סוף הטיפול ניכר שרוני מתחילה להשלים עם המציאות החדשה לספר על היתרונות והחסרונות של להיות ילד להורים גרושים, וגם הנסיכות שהרבתה לצייר נראו יותר שמחות וצבעוניות.



דוגמה לטיפול בנער שסבל מדיכאון

רגב (שם בדוי) הינו נער עדין ורזה כבן 16 שהגיע לטיפול בגלל הסתגרות, התבודדות ודיכאון.
הוריו סיפרו שהוא נרדם בשעורים בבית הספר , מתבודד בחדרו שעות רבות ושומע מוסיקה דיכאונית,
לא מתרועע עם חברים וממעט לדבר. הם מרגישים שאינם מצליחים להגיע אליו ומודאגים מאוד.
כבר בתחילת הטיפול בלט הקושי של רגב לתקשר ולשתף ברגשותיו, לפגישה הראשונה הגיע רגב באי רצון, סירב לשתף פעולה.
בהמשך החל להביא מוסיקה שאהב וזו שימשה כגשר לתקשורת בינינו.
הטיפול נסב סביב המוסיקה ומשמעותיה.
דרך השירים שהשמיע סיפר לי רגב על חווית עולמו , תחושותיו ורגשותיו .
בתחילה השירים עסקו בייאוש מהחיים , הרצון למות, תחושת חוסר משמעות לחיים ובדידות אין סופית. בשלב זה אני רק הקשבתי איתו ובכך עזרתי להפחית את הבדידות, ללא שיפוט וללא בהלה מכאבו, (יכולתי להכיל את המוות, להיות איתו שם).
בהמשך הטיפול החל להביא שירים העוסקים בכמיהה להיות עם מישהו שמבין אותו, לאהבה שתפיג את הבדידות. התחלתי לשקף את הרצון לחיות, להיות נאהב, ביחד, התקווה שיש גם טוב בעולם.
כיום רגב (עדין בטיפול ) אך אופי השירים השתנה מאוד, כיום התכנים של השירים עוסקים בכוח להצליח, באמונה של אדם בעצמו, באור, באהבה ובמימוש עצמי.
הוריו מספרים שחל שיפור רב בבית הספר, הוא לומד,יש לו חברים ואפילו חברה, בבית עדין נוהג להתבודד אך הוא יותר שמח ושליו.
בטיפול הוא משוחח עימי ומספר על רצונו להיות זמר על השירים שהוא כותב ושעורי הגיטרה שהחל אחרונה.