תרפיה בהבעה ויצירה

תרפיה באומנות / הבעה / יצירה לפי הגישה הפנומנולוגית

התרפיה באומנות משתמשת בחומרי האומנות לשם טיפול רגשי ויצירת שינוי בחיי המטופל. מלה בטינסקי היתה תרפיסטית אשר הייתה הראשונה שתרגמה את הגישה הפנומנולוגית למושגי התרפיה באומנות. לפי מלה בטינסקי התרפיה באומנות (הפנומנולוגית) מתמקדת בחקר התופעה הניצפת ביצירה האומנותית בשתי דרכים: חקירת התהליך של היצירה (התבוננות בהתפתחות והשינויים שעוברת היצירה ) ובחקירת התוצר של היצירה.


בטינסקי מסבירה שהטיפול מתמקד בעיבוד תכנים לא מודעים ומודעים העולים מתוך התבוננות בתהליך ובאלמנטים המרכיבים את היצירה. דהינו: קו, צבע, צורה קומפוזיציה, היחסים בניהם, מיקומם על הדף, גודלם ותפקידם במסגרת הביטוי האומנותי.,, (בפסל: גודל, יציבות, יחסים בין הצורות...) ההתערבות הטיפולית נעשית בשפת האומנות, החקירה נעשית בכאן ועכשיו והתובנות צומחות מתוך האינפורמציה שעולה ביצירה. היצירה האומנותית מאפשרת למטופל לחוות עולם עשיר של התנסויות , חוויות ורגשות שעולים בו בזמן הבעה ויצירה ולאחריה. הסביבה הטיפולית מאפשרת חוויה חדשה והתבוננות רגשית מעמיקה בעבודתו, מכאן אפשרות לשינוי תפיסתו של המטופל את עצמו, תפיסתו את סביבתו וחיבור טוב יותר בין המציות הפנימית למציאות החיצונית.


החוויה של ראית התהליך והתוצר הם בעלי משמעות טיפולית רבה. המטופל לא רק יוצר/בורא את היצירה האומנותית שמהווה ביטוי ישיר של החוויה שלו, אלא גם רואה את התוצר בעיניו, האובייקט המופיע על הדף הוא בעל חשיבות ומשמעות פסיכולוגית עבורו, בהיר ומודע יותר עבורו. דרך הצפייה בתוצר האומנותי המטופל מגלה השתקפויות חדשות של עצמו וקשרים חדשים בין עבודות האומנות שלו לחוויותיו הסובייקטיביות .


הטיפול באומנות מציע מיקרו עולם של חוויות , התנסויות, בעיות שניתן להתאמן על דרכים לפתרונם מתוך סיכונים בטוחים, ואז אפשרות ליישומן במקרו בחייו היום יומיים. לדוגמה:מטופלת שלי- ילדה לקוית שמיעה וראיה ציירה בתחילת הטיפול רק בחומרים מאוד מדויקים ונשלטים (עפרונות וטושים)היא הייתה מאוד מתוסכלת כל פעם שיצא הקו מהצורה שציירה,לעיתים היא קימטה את הדף וזרקה אותו לפח,ניכר היה בהתנהגותה וציוריה שהיא מאוד חרדתית , אובססיבית ושלטנית. אט אט במסגרת הטיפולית המכילה והאמפטית התחילה להתנסות בחומרים פחות מדויקים ונשלטים ויכלה לשאת קצת את יציאתה מהקווים וחוסר השליטה המושלמת שלה בעבודתה, במקביל דיווחו לי במסגרת הלימודית שלה שהיא קצת פחות נוקשה עם עצמה ועם סביבתה, בסוף אותה שנה אפילו העזה לעבוד בגואש ולאפשר נזילות לא מתוכננות ולא נשלטות להישאר על הדף. וכך גם בחייה.


דוגמה זו ממחישה כיצד ההתנסות האומנותית אפשרה למטופלת לעסוק בבעיות הרגשיות של חייה . דרך חומרי האומנות העזה לקחת סיכונים בטוחים כדי לנסות משהו חדש. אנו רואים כיצד התנסות זו במיקרו ובחלל הטיפולי המוגן אפשרו לה לעשות גם שינוי במקרו בחיה האישים שמחוץ לחדר הטיפולים.
השליטה וההתנסות בחומרי האומנות מאפשרים למטופל לחוש שליטה ובחירה בחייו. דרך עריכת שינויים בצבע , צורה או בחומר, הגעה להחלטות בשלבים שונים של היצירה, התסכול והתמודדות עימה, הצורך לבחור, יצירת דברים חדשים בעצמנו ועוד, כל אילו מובילים את המטופל ליכולת לחוש את עצמו בעל כוחות לשינוי, בחירה ושליטה בעולמו וביחסיו עם אחרים.